magyarfutball.hu

Budapest, XIV. ker., Hajtsár út (lebontva)

  1. alias
    1. Amerikai út
    2. Erzsébet királyné út
    3. BVSC Mexikói úti pályája
  2. kapcsolódó stadionok
  3. címkék
  4. cím
  5. térkép, megközelítés
  6. befogadóképesség
    összesen : 12.000
    ülőhely: ?
    állóhely: ?
  7. lakosság
    Budapest, XIV. ker.: 123.786 (2012)
  8. hazai csapat
      megszűnt / már más pályán játszó
      1. Budapesti AK Respect (? - ?)
      2. Budapesti Gyárépítők SE (? - ?)
      3. Terézvárosi TC (? - ?)
      4. Testvériség-Újpalota SE (1914 - 1935)
    1. nézőcsúcs
    2. pálya mérete
      117m x 60m
    3. talaj típusa
    4. eredményjelző tábla
    5. világítás
    6. futópálya
    7. átadás éve
    8. nyitómérkőzés
    9. kapcsolódó mérkőzések
    10. segítség
     
     

    új hozzászólás

    Csak bejelentkezett felhasználók írhatnak hozzászólást!

    hozzászólások

    1. avatar: meteo
      2020.01.22, 16:35 (szerk.: 2020.01.22, 21:12)
      Footballpálya a Zuglóban. A Vas- és Fémmunkások Sport Egylete Zuglóban a Hajtsár-uton a villamos végállomás közelében football pályát építtet.

      Sporthírlap, 1913. 01. 27.
       
    2. avatar: fgymat
      2014.04.06, 20:26
      1944. április 25-ei légifelvételen, a pálya ekkor már használaton kívül.
      kép

      forrás:
      http://ncap.org.uk/frame/1-1-42-1-270
       
    3. avatar: magyarfutball.hu
      2013.03.04, 17:13
      kép
      forrás:
      Sporthírlap, 1925. december 24.
       
    4. avatar: NNS
      2012.08.19, 17:40 (szerk.: 2016.05.15, 18:08)
      18. derbi, Amerikai út
      Az UTE első sikerére a Ferencváros ellen 1917. június 17.-éig kellett várni, az Amerikai úton megrendezett találkozón 3:0-ás első félidő után 4:1 arányban verte meg a lila-fehér csapat az évtizedek során legnagyobb riválisává váló Fradit, Fogl II büntetőből talált be, míg Molnár III, Priboj és Fogl III. is be tudta venni a zöld-fehérek kapuját. A szezon végén az Újpest a bronzérmet szerezte meg, míg az FTC a negyedik helyen zárt.

      http://hajralilak.hu/news/az-igazi-derbik-i-5-hely-az-els
       
    5. avatar: AMiUtunk
      2011.09.06, 19:11
      Milyen forrásból származik a 117m x 60m-es pályaméret?
       
    6. avatar: AMiUtunk
      2011.09.06, 19:08
      Mindkét pálya fekete földes (salakos?) nagypálya volt? Az említett második pálya a 8. hozzászolásban látható térképen a Törekvés-pálya mellett nyugatra vagy délre feküdt? Észak-déli tájolású volt?
       
    7. avatar: polarmedve
      2011.09.06, 02:42 (szerk.: 2016.05.15, 18:10)
      Nos, valamennyire emlékszem erre a pályára, a Május 1 úti (ma Hermina úti)általánosból minden évben ide hajtottak ki minket ('72-ig, akkor ballagtunk el, s aztán nemsoká követett minket a pálya is)az obligát járőrversenyre. Volt ott kúszás, fagránát-hajítás, meg lajhármászás, ez utóbbi a focikapu két kapufája között kifeszített kötélen történt. Ez volt az a legendás verseny, ahol mindig a legutolsó eredménye számított. Mi ott a suliban úgy neveztük a pályát, ahogyan ezt hallottuk: a BVSC Mexikói úti pályája. Amúgy fekete földes volt (csakúgy, mint a Sörgyár Algyógyi úti edzőpályája. A kettőben még annyi a közös, hogy mindkettőn felbukkant egy ritka madár sportág is: a gyeplabda. A zuglóin a BVSC csapata játszotta a gyephoki bajnokikat a szakosztály megszűnéséig, a kőbányain meg persze a Sörgyár SE.

      (Rövid kitérő: a következő hazai focipályákon volt társ-, vagy inkább albérlő a gyeplabda: Ceglédi Vasutas pálya: CVSE, Gödöllő, Erzsébet Sporttelep: Gödöllő SC, Népliget, Építők SC salakos pálya: Építők SC, Budai Hőerőmű pálya: Tabán SC, Vasútépítő Törekvés pálya: Budai Pedagógus SK, Ikarus pálya: XVI. ker. Tanács SE,Sasvár utca: XVI. ker. Tanács SE, AURAS-pálya:Auras, később Olcote SE, Bánkút utca: Autótaxi SE, Fáy utca, földes edzőpálya: Mávaut SC, Róna utca: Postás SC, Téglaégető utca, Volán Sporttelep: Volán SC, Népliget, FTC edzőpálya: FTC.)

      De visszatérve az Erzsébet királyné úthoz: úgy rémlik, mintha rögtön egymás mellett 2 pálya is lett volna, érdekes módon az egyik párhuzamos volt a Mexikói úttal, a másik meg merőleges. És most jön elő, hogy 71-72-ben már a Tatai úton hajigáltuk a gránátot, azaz ekkortájt történhetett az a bkv-s mávos ingatlancsere is.
       
    8. avatar: magyarfutball.hu
      2011.05.13, 09:44 (szerk.: 2018.02.18, 17:23)
      ...az Erzsébet királynő útján az ügetőpályát 1905-ben nyitották meg és kb. két évtizeden át működött. Bár helyére konkrét adatom nincs, de meggyőződésem, hogy ez a mai BKV telep helyén volt, a Mexikói út és a Kolombusz utca között.

      Itt 1937-ben már a KISOK pálya volt és a környéken a térképen nem látszik megszüntetett sporttelepre utaló üres telek.


      kép
      Az én térképem, amiről az Ügetőpálya környékét kimásoltam is Budapest Székesfőváros Térképéről származik. Kiadója a M. Kir. Térképészet és mint a lábjegyzet mutatja, valamikor 1930. körül készült.
       
    9. avatar: magyarfutball.hu
      2011.05.13, 09:17
      Nem kell ketté bontani a pályát?
       
    10. avatar: magyarfutball.hu
      2011.05.13, 09:17 (szerk.: 2018.02.18, 17:22)
      kép
      A kép Zuglóban készült, a Mexikói út és Columbus utca közt egykor volt sportpályán, ahol ma a kisföldalatti kocsiszínje található. A pálya mögött az egykori Amizoni nőnevelő intézet, ma táncművészeti főiskola a Columbus utca és Amerikai út között.

      kép

      Ez volt az Erzsébet királyné úti Ügetőpálya, amit 1933-ban váltott fel a szép, modern, de néhány éve lerombolt Kerepesi úti pálya. A helyén sportpályákat létesítettek, ez lett a KISOK pálya, ez egy középiskolás sportszervezet volt. 1973-ban került ide a kisföldalatti vége, hogy ezt megelőzően a háború után meddig volt sporttelep, azt majd egy őszuglói biztos megmondja, de a KISOK, mint szervezet az "új világban" hamar megszűnt.


      A BKV eredetileg úgy kapta meg a területet, hogy a MÁVval elcserélte a régi kocsiszínre, annak egy része ugyanis útban volt a MÁV Kórház bővítésének. Tehát a 70-es évek környékén a vasúté volt a sporttelep.
      P.s


      Pontosítás: a MÁV-Kórház bővítésekor nem a FAV, hanem a villamos kocsiszínjét (és a volt Aréna úti Főműhelyt) bontották el, az volt "útban"; a földalatti kocsiszín csarnoka a mai napig szinte érintetlenül áll. Az ingatlancsere ténye ennek ellenére így igaz.


      a Testvériség vasutas klub, és ezt írják egy cikkben:

      "1914-ben a BAK és a BTC Amerikai úti pályáját vettük bérbe. 1916-tól már egyedül használhattuk a sporttelepet. A kedvező lehetőséget kihasználva az egyesület komoly fejlesztéseket végzett: a sportpályát átalakította, klubházat épített, futópályát és teniszpályát létesített. 1935-ig volt otthonunk az Amerikai úti sporttelep, azonban fontos közlekedésfejlesztési elképzelések miatt a sportpályát megszüntették. A Testvériségnek ismételten új sporttelep után kellett néznie. "


      Az Amerikai út eggyel arrébb van, meg az idő sem stimmel: ha 1933-ig ügetőpálya volt, akkor nem lehetett 1914-től 1935-ig sporttelep. Illetve lehet, hogy az is volt arrafelé, de nem pont ott, a mai BKV-területen.
       
    11. avatar: magyarfutball.hu
      2010.05.16, 17:42 (szerk.: 2018.02.18, 17:20)
      Szerintem rosszul van bejelölve a pálya. Most az ügetőverseny pálya van bekötve, itt látszik jobban hol lehetett(egy 1926-os térképen):
      kép
       
    12. avatar: magyarfutball.hu
      2010.04.23, 22:57
      Mexikói út
      XIV. kerület. Még se név, se dátum, se méretek. Csak annyit tudni, hogy "két budai Skála méretű épületegyüttest" terveznek Zuglóban, a Mexikói út és a Columbus utca által határolt, a BKV tulajdonában lévő telken. Természetesen a komplexumban bevásárlóközpont is lesz.


      Talán emlékeztek rá, egy több mint 40 ezer négyzetméter alapterületű (nagyjából egy Allee-nyi) bevásárlóközpontot terveztek a kisföldalatti Mexikói úti végállomásához, ám ebből úgy néz ki nem lesz semmi. A tervet a Központi Tervtanács meszelte el tegnap, mint a Napi Gazdaság írja. Olyan apróságok nem tetszettek nekik, hogy mondjuk a

      "jelenlegi szabályozás szerint a tervezett tömegnek csak a fele építhető meg, vagyis módosítani kellene a kerületi szabályozást, megalkotni a kerületi parkolási rendeletet. Egyelőre nem született elfogadható műszaki megoldás egy alapvető problémára sem, a jelenlegi koncepció szerint ugyanis a leendő épület földszintjén fordulnának meg a földalatti vasút szerelvényei."

      forrás:
      http://urbanista.blog.hu/2010/04/23/nem_epul_giaplaza_a_mexikoi_uton
      http://urbanista.blog.hu/2008/09/19/tiz_uj_plaza_epul_budapesten_latvanytervek_meretek_datumok_szavazas
       
    13. avatar: magyarfutball.hu
      2010.01.04, 17:23 (szerk.: 2016.05.15, 18:14)
      Abszolút valószínűnek tartom, hogy 1921-re otthagyták a szegényes Mátyásföldi pályát és beköltöztek Pestre. Az Amerikai úti pálya (eredetileg a Bp. SC építette, ma ha minden igaz, a Földalatti garázsa van a helyén) egyébként is rengeteg bérlő csapatnak adott helyet. Itt játszott sokáig az Újpest (pl. a legelső bajnokit is 1901-ben, vagy az I. világháború alatt, amikor a Népsziget le volt zárva, stb.)

      Elképzelhetőnek tartom, hogy ahogyan az Újpestnek 1900 és 1903 között a Mező utcai pálya, ugyanúgy a Főv. TC-nek is a saját pályája csak edzésre szolgált. A meccseket pedig bérelt pályán játszották.

      1903-ban pl. a Lehel úti, szintén sok klub által bérelt pályán játszották a Főv. TC - UTE meccset (ülőhely 60 flilér, állóhely 40 fillér).


      Bocs, keverem, kavarom smiley

      Szóval az első meccsét az Újpest az Erzsébet kir.né úti Bp. SC pályán játszotta. Ami szerintem azonos az Amerikai útival. De ez nem 100%

      forrás:
      http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=4872&na_step=30&t=9065992&na_order= -lg23
       
    14. avatar: magyarfutball.hu
      2010.01.03, 23:03 (szerk.: 2014.05.28, 00:01)
      Ugyanaz a két pálya?
      kép
       
    15. avatar: Girgily
      2008.11.17, 22:14 (szerk.: 2008.11.17, 22:15)
      1943-as Budapest térképen:
      kép