magyarfutball.hu

  1. mérkőzések
  2. statisztika
  3. stadionok
  4. csapatok
  5. edzők, játékosok
  6. belépőjegyek
  7. címerek
  8. fórum
Pontos idő: 2025.06.24, 20:36

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 221 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 23  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.09.09, 18:11 
Offline

Csatlakozott: 2012.09.09, 17:49
Hozzászólások: 7
egy budafoki pálya 1911-ből:
Kép
Kép
http://gyujtemeny.vatera.hu/kepeslap_fenykep/motivumok/emberek/budafok_foci_meccs_regi_lap_1911_1639425251.html


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.06.10, 17:10 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 17:46
Hozzászólások: 4792
Idézet:
Idézet a Nemzeti Sport 1910.november 6.-i számából : "Terézvárosi Sport Club kb. 40 tagja, akik Szentmihályon laknak, kiléptek egyesületükből és Rákosszentmihályi Sport Club név alatt új egyletet alakítanak. Szentmihályon körülkerített pályát kapnak. "Ebből a hír anyagból is tudhatjuk, hogy az egyesület alakulási dátuma 1910.november 6. Az egyesület első elnöke : Havas Gyula. Titkár: Klier József. Színe : kék – fehér. Pályája a Csömöri út - János utca sarkon volt. Hivatalos helység: KIO

http://www.magyarfutball.hu/hu/csapat/375

Itt?
https://maps.google.com/maps?q=budapest ... g&t=h&z=17


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.05.31, 17:50 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.04, 14:25
Hozzászólások: 152
Kolozsvár, ha még nem lennének beadva.

Bivalyrét, A Tordai úti (Stark-kerti) pálya, A Rákóczy úti KAC pálya, A Nádas-parti pálya

http://mek.oszk.hu/10700/10709/10709.pdf


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.05.17, 10:52 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 19:53
Hozzászólások: 157
Apropó Levéltár. Nem tudom, mikor jutok el oda...

Az Amerikai úti, Hajtsár úti és Erzsébet királyné úti pályák "keresése" és remélt beazonosítása során elég sok kavarodást és fejtörést okoz a látszólag nem egységes névhasználat. Ezt a pályák közelsége, a többszöri tulajdonosváltás és telekcsere, valamint a sajtó és a köznyelv pontatlansága indokol(hat)ja, hiszen a kevés budapesti pálya számos klubnak adott "otthont". Esetleg az is közrejátszhatott, hogy egy-egy pálya a köznyelvben a leggyakrabban ott játszó "hazai" klub vagy az eredeti, régi nevén élt tovább a köztudatban.

"Az első világháború után 1922-ben, a Tanácsköztársaság alatt létrejött egyesített fővárosi villamosvasutak rendszeréből kivált a BHÉV. A vasút ugyanis magántulajdonban maradt: a BKVT megmaradt tulajdonrészéből alapított Nova Közlekedési és Ipari Rt. volt az egyetlen részvényese. Ezek a tulajdoni viszonyok egészen a világgazdasági válságig maradtak fenn, amikor 1934-ben a külföldi (angol, német, luxemburgi) tulajdonosok eladták a veszteséges vasutat a fővárosnak." (Forrás: http://villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mvii ... index.html)

Itt lép képbe a Levéltár és a hivatalos nyilvántartás. Nagyon valószinü tehát, hogy a BKV (BKVT, BSzKRt. stb.) régi pályája erröl a cégröl kapta nevét, és nem lehet véletlen egybeesés az sem, hogy az 1934-es tulajdonosváltással közel egyidöben kezdödött el a Sport utcai pálya építése, mely a Nova-pályát volt hivatott váltani. Feltételezem, hogy a Nova-pálya pontos helyét az ingatlan helyrajzi száma alapján be lehet azonosítani és így végre ki lehet azt is deríteni, hogy a Thököly út és a Mexikói út keresztezödésében vagy a teljes hosszúságú Hajtsár út mentén feküdt-e a pálya.
A Levéltár honlapája szerint betekinthetöek a Nova Közlekedési és Ipari Rt. iratai, melyben minden bizonnyal szerepel a Nova-pálya 1933-1935 közötti ingatlan-eladásának néhány részlete.
A Nova Rt. legalább 1942-ig létezett, 1937 és 1942 között birtokolta a New York-palotát. (Forrás: http://beszelo.c3.hu/cikkek/epueletek-–-tortenetek), a Levéltárban többek között az 1933–1942 évek Közgyűlési jegyzőkönyve is megtalálható.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.05.16, 15:28 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 17:46
Hozzászólások: 4792
Idézet:
Jó kezdemény. De ha valaki ilyesmire kíváncsi nézegesse a Magyar Levéltári Portált archivportal.hu: II. katonai felmérés google maps-szal szinkronizálva, georeferáltan: archivportal.arcanum.hu/maps/html/katfelm2b_google.html
Ugyanott az összetett adatbázisokban www.archivportal.arcanum.hu/lear Budapest topográfiájához kapcsolódóan kb. 50 sokszelvényes Budapest térkép georeferálva a 19. sz. elejétől a 20. század végéig (együtt is mozgathatók), utcanév-telek/házszám változásokat követő adatbázissal (csak belső kerületek) jó szórakozást!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.05.15, 15:44 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 17:46
Hozzászólások: 4792
A '41-es térképeket összekapcsolták google maps-el:
http://drupart.hu/map/

http://urbanista.blog.hu/2012/05/15/men ... tot_egyutt


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.04.18, 11:35 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 17:46
Hozzászólások: 4792
Idézet:
Emlékezés egy elfelejtett sporttelepre



Hogy miért nem vágyok felvonulni május 1-én



Mondok egy hihetetlent. Én kisgyerekként a budapesti Városligetben laktam. De nem ám a szélén. Nem az Ajtósi Dürer soron, vagy a Május 1. úton, vagy a Dózsa György úton, mert akkor nem mondanám, hogy a Városligetben. Én a Városliget közepén laktam. Ott, ahol most a Petőfi csarnok áll. Ami már akkor, az ötvenes években is ott állt, csak hát nem volt ekkora. Kisebb formájában 1947-ben húzták fel a második világháborúban kiégett Iparcsarnok helyén, s az évente megrendezett BNV egyik pavilonjaként szolgált. Ilyen nagyra csak 1957-ben kezdett el dagadni. A régi, a szerényebb volta, a bejárataival[1]szembeni, a Május 1. út felé néző oldalán udvariasan hagyott körülbelül másfél hektárnyi helyet egy focipályának. Egy olyan vidékies, itt-ott füves, inkább földes „stadionnak”. Ez a műtárgy, ha még élne, pontosan egyidős lenne velem.

Merthogy ő szintén 1949-ben született. És úgyszintén, mint én, a Párt akaratából. Csakhogy neki meg kellett születni, nekem meg tilos volt nem megszületni. Az ő születésének a Budapesten rendezett VIT[2] volt az oka, az enyémnek pedig a népesedés politika. A VIT-nek, ennek a nagy dzsemborinak − huhú, ha ezt a szót akkor valaki ki merte volna ejteni a száján…− a nyitó- és záró bulijához, az impozáns, színes-flancos lobogásaihoz ott volt a Millenáris sportpálya, de a mezítlábasok „dolce vita”-jához is kellett valami placc a közelben. Lett is. Hogy pontosan hogyan, nem tudhatom, hisz abban az időben én a mindennapi betevőmért „küzdöttem” egy másik, a gondoskodó természet által szépen kialakított dombos területen, de gondolom, hogy a csarnok mögött nekiálltak és föld gyaluztak, lapátoltak, gereblyéztek, hengereztek, meg még amit kell ilyenkor. Előre bocsátom, a részletek terén továbbra is csak a fantáziámra hagyatkozom, ámde azért egy kicsinyest ismerve a kort − s nem csak a könyvekből −, talán nem is beszélek túl nagy marhaságokat. Valószínű, úgy folytatódik e projektnek a története is, ahogy akkor kis hazánkban a történetek általában folytatódtak. Vagyis: elkészült a nagy mű (az igazán nagy meg betiltatott), ment a jelentés a funkcik felé, hogy minden oké − bocsánat, hárásó −, tőlük meg jött a dicséret, kézrázás, csillag-sarló-kalapács…s három nap múlva a fekete autó. Mert hogyhogy nem találták ki az építő elvtársak maguktól, hogy ezen az amúgy szépen rendbe hozott területen nem csak fegyelmezetten zakatolni akar majd a világ ifjúsága, hanem „olimpiázni” is. (London szelleme ott lebegett a VIT felett.) Nosza, gyorsan új brigád (sztahanovista!), és az emberek vonalakat húztak: alap, oldal, felező, ötös, tizenhatos, meg ami kell még, ácsoltak két futballkaput, és kész a focipálya − melynek utódja lett az a sporttelep, amit soha nem tudok feledni. Kezdődhetett a nemzetek közötti csontzene. Két koncert között pedig a súlylökés, a gerelyvetés, a diszkoszvetés,[3] jaj, és ki ne maradjon a „legfontosabb”: a gránátdobás. Megjegyzem, nem értem, ezt miért nem keresztelték „vetés”re, hiszen ez szórta el legjobban az MHK[4] magját − ami aztán a mi pályánkon is szépen kivirágzott. Került vörös salak is a pálya köré, lehet szaladgálni, és homok a troli út[5] felé eső futballkapu mögötti-melletti háromszor hatos tükörbe, legyen hol távolba- meg a magasba ugrálni. A futballpálya másik végén pedig természetesen meg lett vonalazva a pálya az egyre jobban kivirágzó új nemzeti sportunknak, a röplabdának. (Mert ahova csak néztek az emberek, mindenhol a röplabda, röplabda, röplabda − ezt „kaptuk” az ideiglenes-tovarisoktól.) Végezetül készült egy fa korlátsor is, körbe, nehogy ne tudják nagy felszabadultságukban a fiatalok, hogy hol a játéktér határa. Mellesleg, arra támaszkodva kényelmesen lehetett.szotyizni és tökmagozni.



De ez utóbbit csak később. Mikor már jócskán elmúltak a kötelezően makulátlan VIT-napok. Mikor már e ”stadiont” (is) bekerítették, és lefokozták blaszkettesek[6] otthonává. Akkor, amikor én már nem a pelenkába, hanem a tükörben évenként cserélt homokba pisiltem alkalmasint. Mondanom se kell, hogy a faterom nem nagy örömére. Tudniillik a VIT-et derekasan kiszolgáló „stadion” hétköznapira történt lefokozása után ő lett, ő volt ennek a városligeti sporttelepnek, a Petőfi pályának[7] a gondnoka. Az első és egyetlen.

[1] A gyerekkorom Petőfi csarnokába − nem ebbe a flancos PeCsába − öt vagy hat, a mai nagy garázskapukhoz hasonló, de hullámlemez rolós kapukon lehetett bejutni. A csarnokot egyébként 1957-ig, a dagadt változatával együtt pedig 1974-ig raktárként használták (leszámítva a BNV heteit) Ugyanúgy, mint a „testvérét”, a szomszédjában, a troli út vonalával párhuzamosan felhúzott, s valamikor a hatvanas évek legelején lebontott, mára az emlékezetből is teljesen kitörlődött Kossuth csarnokot.

[2] Világifjúsági Találkozó (közkeletű rövidítéssel VIT) a Demokratikus Ifjúsági Világszövetség által szervezett baloldali ifjúsági világtalálkozó. 1949-ben rendezték a másodikat Budapesten.

[3] Akkor még nem dobták, vetették nálunk a gerelyt meg a diszkoszt − agrár ország voltunk.

[4] MHK, azaz a "Munkára Harcra Kész" mozgalom, amely a leventéhez hasonlóan a polgári társadalom militarizálásának eszköze volt

[5] Akkor még nem járt ott troli, csak 1949. december 21-én – Sztálin születésnapján − indult meg a ma is itt járó 70-es jelzésű.

[6] A Budapesti Labdarúgó-szövetség (BLSZ) elődje, a Budapesti Labdarúgó Alszövetség (BLASZ)

[7] Kétségtelen, hogy a Petőfi csarnokról nevezték így, a környékbeliek, mert hivatalos neve talán nem is volt. (Evvel a Petőfi pálya névvel volt is sokszor zűr, mert ugyanilyen néven jegyeztek egy focipályát a Népligetben )


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.04.15, 20:45 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.07, 15:55
Hozzászólások: 32
Idézet:
Március 4-én Csabán játszottunk, a TASK ellen. Ez a klub akkor az Előre árnyékában nyomult, meccseit a piciny Agyagipar- pályán vívta.

1973 tavasza. - Fejezetek a DVSC hajdani B-közepének legendáriumából
3. Félidő, 2001. december, 75. szám.

A szerző Jamina városrészt említi meccshelyszínnek. Lehet, hogy ez a Jamina- pálya?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.03.25, 11:37 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.01, 17:46
Hozzászólások: 4792
Ide felrakták jobb minőségben:
http://minus.com/mP2eIk0Ol/2


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Beadásra / beazonosításra váró pályák
HozzászólásElküldve: 2012.03.24, 15:50 
Offline

Csatlakozott: 2010.02.04, 14:25
Hozzászólások: 152
girgily írta:
én már le is töltöttem magamnak a képeket, vannak érdekességek. mifelénk: WSC-pálya áll, Bozsik füves edzőpályája helyén még ott vannak a városi házak, régi Fradi pálya stb...


Próbáltam én is nagyítgatni, de sajnos elég homályos, pixeles és elmosódott, hogy igazán jól kivehető legyen pár pálya.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 221 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 23  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség