magyarfutball.hu

  1. Platformos adidas: hosszú időkre nyúló történelem

    A cipők a 21. században azt jelentik, amit a kalapok a 20. században - az önkifejezés szabad zónáját, amely mentes a megbánástól.
    A cipők a 21. században azt jelentik, amit a kalapok a 20. században - az önkifejezés szabad zónáját, amely mentes a megbánástól. Az utóbbi időben a platformos adidasoknak sikerült olyan cipőkké válniuk, amelyek a civilizáció - vagy legalábbis a tinidivat - hanyatlásáról szóló átfogó kijelentéseket ihlettek, a Mr. Portertől a Hot Topicig. A világ minden táján zajló divathetek végén sok rajongó tett fel kérdéseket a felfelé ívelő trendekről és egyebekről: Elértük a streetwear stílus csúcsát? Vajon a divat elsajátítja a Supreme-hoz hasonló nagy márkák ironikus támadását? Ez már megtörtént, amikor a Balenciaga 850 dolláros platformos adidast készített?
    Csak annyit mondhatunk, hogy a platformos adidas-trend ismét a népszerűség csúcsán van, és még mindig képes vitákat kiváltani.


    Mik azok a platform cipők?
    És pontosan honnan származnak?

    Ha utánanézel az interneten, azt találod, hogy a platformcipők az 1930-as évekre nyúlnak vissza. Ezek legelbűvölőbb változataiért általában Salvatore Ferragamo a felelős, de jelentős szerepet játszottak az iparág 1940-es évekbeli korlátai is, amikor a cipőkészítés anyagait a háborús erőfeszítések támogatására irányították: így született meg a parafa platformszandál. Aztán jöttek az 1970-es évek, amikor Európában és az Egyesült Államokban is megnőtt az érdeklődés a platformcipők iránt, és a tizenéves lányok és fiatal hölgyek, valamint a nők körében is nagy népszerűségnek örvendtek. A diszkókorszakban a platformcipőket a férfiak is elkezdték viselni, a híres 80-as évekbeli stílusban.
    Mindenesetre ez a történelem mindenki számára hozzáférhető. Amit nehezebb megtalálni, az a platformos adidasok története. Szerencsére mi már gondoskodtunk a kutatásról, így neked nem kell.
    kép
    Platformos adidasok történelme
    Az első pár platformos adidas egy egyszerű ötletből indult: egy ostoba kis komikus jelenetből egy Charles Ludlam által 1976-ban rendezett színdarabban. Ludlam 1967-ben alapította a Ridiculous Theatrical Company-t. A producer és rendező az abszurditásra és a szatírára specializálódott. Az 1976-os Caprice című darabban a divatot vette célba, egy őrült ruhatervezőt játszott, akinek komikus újításai közé tartozott “az estélyi ruha nélküli deréköv” és természetesen a platformos adidas viselése. A platform csizmák és estélyi cipők 1976-ig örvendtek népszerűségnek (a Women's Wear Daily 1975. október 3-án nyilvánította őket hivatalosan is piacra dobottnak), így a Ludlam platformos adidasnak egy lépéssel a fantasztikusak előtt kellett járniuk. A divatot a vásárlóközönség aláásására szolgáló találmány volt. A platformos adidas szó szerint egy vicc volt, amit eleinte senki sem vett komolyan.
    De csak azért, mert valami szatírának tűnik, még nem jelenti azt, hogy nem képezheti az anyagi kultúra alapját. A platformos adidasok 1980-ban jelentek meg újra Norma Kamali, az 1980-as évek divatistennőjének és tervezőjének lábán. Állítólag platformos adidast és fehér sálat viselt a "Shoulder pads for my man to cry on" című klipjének premierjén. Kamali platformos adidassal kapcsolatos megközelítése meghatározta az 1990-es éveket uraló hangnemet: az adidasok megnövelt magassága a divaton keresztül történő kifejezés szintjét hivatott tükrözni. A platformos adidasok azoknak szóltak, akik többet vártak egy pár cipőtől és általában a divattól, miközben továbbra is a sportos viseletet részesítették előnyben. Nem a gyengéknek valóak voltak.
    kép
    A klubkultúra által inspirált városi megjelenés
    1992-ben Michael Musto a New York Times számára írt cikkében a platformos adidast egy bizarr konfekcióként azonosította, amelynek gyökerei a klubruházatban gyökereznek, egy olyan helyen, ahol a definíció szerint minden az öltözködésről szól. A platformos adidasok lényegében a streetwear és a queer kultúra határán helyezkedtek el.
    A divat- és cipőipar nagy nevei egyre inkább integrálják a platformokat a kollekcióikba. A Converse 1993-ban elkészítette a Chuck Taylor platform változatát, de ezeknek nem volt túlzó magasságuk. Karl Lagerfeld a Chanel 1994-es tavaszi bemutatóján szintén platformos adidasokat mutatott be a kifutón. A funkzene ikonja, Goerge Clinton 5 hüvelyk magas platformos adidast hordott.
    A platformos adiasok 1992-ben érték el csúcspontjukat, és végül beteljesítették a Charles Ludlam által 1976-ban megálmodott divatcsúcs szerepét. Ez a cipőmodell nem egy diktatórikus divattervező ügyfélkörének aláásatása volt, hanem inkább egy divatellenes ifjúsági kultúra diadalát jelentette.
    Bár a 2000-es év után eltűntek, ma újra divatba jöttek, jobban, mint valaha. Különösen sokoldalúak, és ideálisak, ha sportosan elegáns ruhákat szeretnél összeállítani. Ha olyan cipőt szeretnél vásárolni, amelyet divatos öltözékbe illeszthetsz, a OneFashionRoomnál női adidasokat választhatsz. Itt platformos adidasok nagy választékát találod, különböző szemet gyönyörködtető stílusokban, minden pénztárcának megfelelő áron.
dátum: 2021.05.29, 17:47
Magyarfutball Blog

A Magyarfutball.hu blogja - érdekességek, kuriózumok, anekdóták a magyar labdarúgás mindennapjából.

Kategóriák
  1. egyéb (17)
  2. Bolhapiaci kincsek (52)
  3. Fan Art (7)
  4. Focis játékok (8)
  5. Futball és művészet (15)
  6. Gépház blog (17)
  7. Grund focipályák (4)
  8. Így szeretlek Magyar Futball! (4)
  9. Játékvezetők (2)
  10. Külföldi példák (3)
  11. Magyar foci mindenhol (24)
  12. Magyarfoci in English (3)
  13. Magyarfoci máshogy (31)
  14. Meccsen jártunk (4)
  15. Mezek (6)
  16. Programajánló (17)
  17. Retro (1)
  18. Szurkolók (3)
Kapcsolat / contact
info@magyarfutball.hu
 
 

új hozzászólás

Csak bejelentkezett felhasználók írhatnak hozzászólást!